روندهای بازاریابی خرده فروشی در سال 2023 - سیکا

روندهای بازاریابی خرده فروشی در سال 2023

در سال گذشته اتفاقات زیادی در صنعت خرده فروشی افتاد. درست زمانی که انتظار می رفت اوضاع کسب و کارها پس از همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های آن بهتر شود، جنگ در اوکراین شروع شد و صنعت خرده‌فروشی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد.

در این مقاله، قصد داریم در مورد روندهای بازاریابی خرده فروشی در سال 2023 صحبت کنیم. هر ساله روندهای کمی برجسته می شوند که خرده فروشان و برندها باید از آنها پیروی کنند تا فروش خود را افزایش دهند و رضایت مشتریان را بدست بیاورند. بیایید با هم ببینیم در سال 2023 چه روندهایی را باید در بازاریابی خرده فروشی دنبال کنید.

شبکه‌های رسانه‌ای خرده فروشی

شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی اهمیت بالایی در دیجیتال مارکتینگ دارند، زیرا راه جدیدی را برای دسترسی به مصرف‌کنندگان در اختیار برندها قرار دهند و به خرده‌فروشان اجازه می‌دهند از دارایی‌های دیجیتال خود درآمدزایی کنند. با ادامه رشد بازار فروش اینترنتی، شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی به روشی محبوب برای خرده‌فروشان تبدیل شده‌اند تا با استفاده از آنها ترافیک وب‌سایت خود افزایش داده و جریان‌های درآمدی بیشتری ایجاد کنند.

علاوه بر این، با افزایش جستجوهای بصری و محتواهای معرفی محصولات، راه‌های جدیدی را برای تعامل با مصرف‌کنندگان و افزایش فروش در اختیار برندها است و فرصت خوبی برای استفاده از این روندها دارند. در سال 2023، احتمالاً شاهد افزایش تعداد خرده‌فروشان و برندهایی خواهیم بود که از شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنند، زیرا مزایای این شبکه‌ها به طور گسترده‌تر شناخته خواهد شد.

خرده فروشی ترکیبی و سفر خرید یک پارچه

خرید ترکیبی به ادغام تجربیات خرید دیجیتالی و فیزیکی اشاره دارد و به مشتریان اجازه می دهد روش خریدی را که مطابق با نیازها و ترجیحات آنها است، انتخاب کنند. این شیوه می تواند شامل مرور و تحقیق در مورد محصولات به صورت آنلاین و سپس خرید آنها در فروشگاه یا بالعکس باشد.

یکی از دلایل اصلی لذت بردن مشتریان از خرید ترکیبی این است که راحتی و انعطاف بیشتری را به آنها ارائه می دهد و با امکان تحقیق در رابطه با محصولات بصورت آنلاین قبل از مراجعه به فروشگاه، مشتریان می توانند، تصمیمات آگاهانه تری را در مورد خریدهای خود بگیرند. علاوه بر این، امکان خرید آنلاین و تحویل گیری در فروشگاه، یا مرجوع محصولات بطور کلی می‌تواند تجربه خرید بهتری را بوجود آورد.

به طور کلی، خرید ترکیبی یا هیبرید راهی برای خرده فروشان و برندها است تا ترکیبی از خرید و رضایت آنی از خرید در فروشگاه به همراه راحتی خرید آنلاین را به مشتریان ارائه دهند. در سال 2023، انتظار می رود که خرده فروشان امکان خرید “هیبریدی” بیشتری را برای مشتریانشان فراهم کنند.

به این دلیل است که مشتریان به استفاده از کانال‌های متعدد برای تحقیق، خرید و تعامل با برندها عادت کرده‌اند و بدون توجه به نحوه تعاملشان با یک مجموعه، انتظار یکسانی از خدمات آنها را دارند، به طور فزاینده ای از خرده فروشان و برندها توقع خرید یکپارچه در همه کانال ها و نقاط تماس را داشته و می خواهند که ترجیحات شخصی، تاریخچه خرید و سایر اطلاعات آنها را ذخیره نموده و از آنها برای شخصی سازی تجربه خرید استفاده کنند. خواهند داشت.

خرده‌فروشان و برندهایی که در ایجاد زیرساخت‌ فناوری‌های لازم برای ایجاد یک سفر مشتری یکپارچه سرمایه‌گذاری می‌کنند، قطعا شرایط بهتری در برآورده کردن انتظارات مشتریان خواهند داشت و در نتیجه مزیت رقابتی مناسبی در بازار بدست خواهند آورد.

ایجاد فضای بیشتر برای فناوری خرده فروشی

در سال 2023، خرده فروشان نیاز بیشتری به سرمایه گذاری در فناوری خرده فروشی به ویژه فناوری های مرتبط با مدیریت فعالیت های داخل فروشگاه دارند، زیرا این فناوری ها می توانند کارایی عملیاتی را افزایش داده ، تجربه خرید را به طور قابل توجهی برای مشتریان بهبود بخشند و درک بهتری از ترجیحات و رفتار آنها ایجاد نماید.

  • فن‌آوری‌های درون فروشگاهی مانند:
  •  سیستم‌های ثبت سفارش توسط بارکد خوان تلفن همراه 
  •  تسویه‌حساب بدون نیاز به ایستادن در صف صندوق
  •  ارسال هوشمند سفارشات
  •  ارائه خدمات ارسال مدیریت شده و منظم توسط پیک ها 

می‌توانند روند پرداخت را تسریع کنند، زمان انتظار را کاهش داده و رضایت مشتری را افزایش دهند. علاوه بر این، این فناوری‌ها به خرده‌فروشان اجازه می‌دهند تا داده‌های ارزشمندی را در مورد رفتار مشتری مانند تاریخچه و علایق خرید، موجودی در لحظه و … را که می‌تواند برای شخصی‌سازی تجربه خرید و افزایش فروش و سود مفید باشند را تهیه کنند. تمامی ویژگی های گفته شده در سامانه کسب و کار اینترنتی طراحی و تولید شده توسط شرکت سیکا قابل دستیابی است.

علاوه بر این، خرده‌فروشان می‌توانند با استفاده از داده های بدست آمده رفتار مشتریان و بهره گرفتن از فناوری‌هایی مانند تابلوهای دیجیتال، واقعیت افزوده و ناوبری در فروشگاه، استراتژی های بازاریابی بهتری را تهیه کنند و تجربه خرید کلی را بهبود بخشیده و تعامل مشتریان را افزایش دهد.

در نهایت، حرکت خرده‌فروشان به سمت استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، فناوری‌هایی مانند RFID و IoT، اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل این داده ها، آنها را قادر می‌سازد تا مدیریت موجودی فروشگاه و زنجیره تامین، استراتژی‌های قیمت‌گذاری و افزایش فروش بهتر را انجام دهند. همه اینها، آنها را قادر می سازد تا تصمیمات مناسب تری برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر بازار اتخاذ کنند و رقابت پذیری و سودآوری خود را در بلندمدت افزایش دهند.

انعطاف پذیری در پرداخت و پشتیبانی

افزایش تورم و در پی آن گرانی، یک مشکل بزرگ برای اکثریت مردم است و به نظر می رسد هر روزه قیمت ها در حال افزایش است. به همین دلیل است مشتریان از خرده فروشان انتظار دارند تا ابتکاراتی را برای حمایت از آنها انجام دهند. به عنوان مثال، برخی فروشگاه‌ها، خطی از محصولات به نام «خط ضروری» ایجاد کرده اند، تا مشتریان بتوانند جایگزین‌های ارزان‌تری برای محصولات غذایی ضروری خود بیایند.

همچنین، به این دلیل که مصرف کنندگان دارای توان و نیازهای مالی متفاوتی هستند، از خرده فروشان انتظار دارند که انعطاف پذیری بیشتری در روند پرداخت ها ارائه دهند، به خصوص که هزینه های زندگی روز به روز در حال افزایش است. در مقابل این امر به خرده فروشان اجازه می دهد تا طیف وسیع تری از مشتریان را داشته باشند. بطور مثال شیوه «اکنون بخرید، بعداً بپردازید» یا (BNPL) می تواند یک از روش‌های پرداخت جایگزین باشد.

به طور خلاصه، ارائه گزینه‌های بیشتر و انعطاف شیوه های پرداخت و توجه به هزینه های مشتریان، تجربه خرید را آنها بهبود بخشیده، رضایت مشتری را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش فروش و وفاداری می شود.

افزایش تقاضا برای بازاریابی تجربی

در سال 2023، مشتریان به طور فزاینده ای از خرده فروشان و برندها انتظار دارند که بر بازاریابی تجربی تمرکز کنند، که نوعی استراتژی است که به جای تمرکز بر فروش محصولات، بر ایجاد تجربیات فراگیر و جذاب برای مشتریان تاکید دارد.

با افزایش تمایل به خرید اینترنتی، مشتریان اکنون به طیف وسیع تری از محصولات دسترسی دارند و به راحتی می توانند قیمت ها و ویژگی ها را مقایسه کنند، خرده‌فروشان و برندها باید با ارائه تجربه‌ی متفاوتی از خرید که در جایی دیگر قابل یافتن نیست، مزیت رقابتی ویژه ای برای خود ایجاد کنند و خود را از رقبا متمایز سازند.

خرده فروشی تجربی می تواند شامل مواردی مانند رویدادهای داخل فروشگاه، نمایش محصول و فرایندهای هیجان انگیز برای فعال کردن یک فضای فیزیکی از طریق فناوری، صدا و نور باشد و در نتیجه، مشتریان را از مخاطبان منفعل به مشارکت‌کنندگان فعال و درگیر تبدیل کند و به خرده فروشان و برندها این امکان را دهد تا ارتباطات عمیق تری با مشتریان خود ایجاد و وفاداری به برند خود را افزایش دهند.

علاوه بر این، خرده‌فروشان می‌توانند از فناوری‌هایی مانند سامانه کسب و کار اینترنتی ارائه شده توسط سیکا که ویژگی های منحصر به فردی را که دارد، برای ایجاد تجربیات دیجیتالی فراگیر و جذاب استفاده کنند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

وبژگی های سامانه کسب و کار اینترنتی سیکا:

  • ارائه تمامی درگاه های فروش از جمله سایت و اپلیکیشن های فروش اندروید، iOS و وب اپلیکیشن
  • ارتباط با صندوق های فروشگاهی
  • امکان مدیریت سفارشات به وسیله اپلیکیشن جورچین
  • مدیریت پیک های داخلی توسط اپ پیک
  • ارتباط با سامانه های حمل و نقل عمومی مانند الوپیک

به طور کلی، مشتریان به دنبال تجربه های منحصر به فرد و به یاد ماندنی در هنگام خرید هستند، خرده فروشان و برندهایی که قادر به ارائه این نوع تجربه هستند، موقعیت بهتری برای جلب توجه مشتریان و افزایش فروش در سال 2023 خواهند داشت.

تجارت اجتماعی و خرید  Livestream

تجارت اجتماعی و خرید Livestream در سال‌های اخیر محبوبیتشان بطور قابل توجهی افزایش داشته و انتظار می‌رود در سال 2023 به رشد خود ادامه دهند. تجارت اجتماعی به استفاده از شبکه های اجتماعی برای خرید و فروش محصولات اشاره دارد و می‌توان آن را بخشی از تجارت الکترونیک دانست. شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌توک و اخیراً، پلتفرم‌هایی مانند توییچ و یوتیوب، راهی جدید برای خرده‌فروشان و برندها برای ارتباط با مشتریان و افزایش فروش هستند.

خرید Livestream ، که نوعی تجارت اجتماعی محسوب می شود، یک برنامه ویدئویی زنده است که به خرده فروشان و برندها اجازه می دهد محصولات خود را به نمایش بگذارند، به سوالات مشتریان پاسخ دهند و Close Shopping را در زمان واقعی تجربه کنند. این فناوری به مشتریان اجازه می دهد تا با محصول آشنا شوند، سؤال خود را مطرح کنند و حتی با اینفلوئنسرها تعامل داشته باشند. این ویژگی ها فرآیند را جذاب تر می کند و شانس تبدیل را افزایش می دهد.

هم تجارت اجتماعی و هم خرید Livestream به خرده‌فروشان و برندها اجازه می‌دهند تا با ایجاد تجارب خرید شخصی و تعاملی، به مخاطبان بیشتری دست یابند و روابط قوی‌تری با مشتریان ایجاد کنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه استفاده از تلفن همراه در حال افزایش است و مردم زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی سپری می کنند، جذب مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی برای آنها بسیار راحت تر می شود.

در مطالب قبل پایگاه دانش سیکا در مورد تفاوت فروش در شبکه های اجتماعی و یک کسب و کار اینترنتی بطور مفصل صحبت کردیم و توضیح دادیم که شبکه های اجتماعی با توجه به ماهیت آنها تنها برای جذب مخاطبان مناسب هستند و عملا فروش اینترنتی از طریق آنها امکان پذیر نیست. پیشنهاد می کنیم برای اینکه اطلاعات کاملی در این رابطه بدست بیاورید مقاله کسب و کار اینترنتی جایگزین پیج اینستاگرام را مطالعه کنید.

پایداری و ظهور محصولات گیاهی

در سال 2023، خرده فروشان و برندها اگر می خواهند در چرخه رقابت باقی بمانند و برای تعداد فزاینده ای از مصرف کنندگان که از تاثیرات زیست محیطی آگاه هستند، جذاب باشند، باید بر پایداری تمرکز کنند. پایداری فقط یک موضوع زیست محیطی نیست، بلکه یک موضوع اقتصادی و اجتماعی است، که شامل کل چرخه عمر یک محصول و تأثیر آن بر مردم و کره زمین می شود.

با افزایش آگاهی مصرف کنندگان از محیط زیست، تمایل آنها به خرید از برندهایی که پایداری را در اولویت قرار می دهند بیشتر می شود، زیرا با ارزش های شخصی آنها همسو می شود. علاوه بر این، خرده‌فروشان و برندها می توانند از طریق استفاده از مواد سازگارتر با محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و انجام مسئولیت های اجتماعی خود، نسل‌های جوان‌تر و مصرف‌کنندگانی که پایداری را در اولویت قرار می‌دهند، جذب و برای حفظ این مشتریان سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین، مشاغل خرده‌فروشی می‌توانند با اجرای شیوه‌های پایدار مانند کاهش ضایعات و ساده‌سازی زنجیره‌های تامین خود، از پایداری برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود خود استفاده کنند. همچنین، آنها می توانند با انتقال این اقدامات خود را به مشتریان، به افزایش وفاداری به برند و ایجاد تبلیغات شفاهی مثبت کمک کند و از آن به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنند.

روندهای خرده فروشی را دنبال کنید تا مشتریان وفادار بسازید

اینها تنها چند روند هستند که در سال 2023 شاهد ظهور آنها خواهید بود. همگام شدن با آخرین روندها و نوآوری ها موجب آگاهی خرده فروشان و برندها نسبت به ترجیحات و رفتارهای مشتریان شده و به آنها کمک می کند محصولات، خدمات و تجربیاتی را ارائه دهند که انتظارات مشتری را برآورده کند.

همچنین، با پیروی از این روندها، خرده‌فروشان دید کلی روشن‌تری از آنچه در حال حاضر محبوب است و همچنین انتظارات در آینده خواهند داشت و قادر هستند فرصت های جدید را شناسایی و بر روی آنها سرمایه گذاری کرده و از آنها برای نوآوری، تمایز و ایجاد مزیت رقابتی استفاده کنند.

همانطور که قبل تر هم گفته شد با استفاده از سامانه کسب و کار اینترنتی بسیاری از موارد فوق دست یافتنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می تواند از طریق دکمه زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست