کسب و کار اینترنتی جایگزین پیج اینستاگرام

e-businessvsinstagram

آیا  شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام می توانند تمامی نیازهای یک کسب و کار اینترنتی را فراهم کنند؟

زمانی که صحبت از بازاریابی یا بازاریابی دیجیتال می شود ناخودآگاه با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی ذهن ها در ابتدا به سمت این پلتفرم ها می رود. شبکه های اجتماعی و علی الخصوص اینستاگرام در ایران به محلی برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک اینترنتی تبدیل شده اند و حتی کسب و کار های بزرگ هم با توجه به ویژگی های شبکه های اجتماعی از آنها غافل نشده و به قدرت در حال فعالیت در آنها هستند.

در سال 2019 با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها که تنها به صورت حضوری فعالیت می کردند و یا فعالیت محدودی بصورت آنلاین داشتند، با مشکلات بسیاری رو برو شدند و حتی برخی از آنها محکوم به نابودی شدند. شرایط و نظارت های بهداشتی در طول شیوع این پاندمی موجب شد که کسب و کارها بیش از پیش به اهمیت فعالیت بصورت آنلاین پی ببرند.

این شرایط و محدویت ها سبب افزایش محبوبیت فضای مجازی در میان مردم و تمایل کسب و کارها به فعایت در این فضا شد، تا جایی که امروزه این شبکه ها به بخشی جدا نشدنی و ضروری در بازاریابی هر کسب و کار تبدیل شده‌اند. چرا که فرصت دیده شدن بوسیله تعداد زیادی از مخاطبان را با کمترین هزینه فراهم می کنند. اما سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام می تواند تمامی نیازهای یک کسب و کار را فراهم کند؟ آیا اینستاگرام تمامی ابزارهای موجود در سامانه های فروش اینترنتی را در اختیار قرار می دهد؟

در پاسخ به این سوالات می توان گفت که شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام امکانات محدودی را در اختیار کاربران می گذارند، در حالی که یک کسب و کار اینترنتی به امکانات بسیار بیشتری برای پاسخگوی به نیازهای کاربران خود نیاز دارند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

کسب و کار اینترنتی، جایگزین پیج اینستاگرام

شبکه های اجتماعی و درصدر آنها اینستاگرام در ایران به خوبی به یک کسب و کار کمک می کنند که به مخاطبان جدید بسیاری دست پیدا کنند، توجهات پیرامون برند خود را بطور محسوسی افزایش دهند و با ارائه محتوای مطلوب و مناسب مخاطبین خود انگیزه و تمایل نسبت به محصولات آن برند را افزایش داده و درنهایت فروش را بوجود آورد. اما شبکه های اجتماعی در کنار محبوبیت ها و ویژگی های خود، معایب و محدودیت هایی را نیز به وجود می آورند.

تفاوت های کسب و کار اینترنتی با شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام

عدم امکان فروش مستقیم محصولات و دریافت وجه:

همان طور که قبلا هم گفته شد شبکه های اجتماعی که بیشتر در ادامه در مورد اینستاگرام صحبت خواهیم کرد، به خوبی می توانند باعث جلب توجه مخاطبان، معرفی محصولات و خدمات و ایجاد ارتباط با آنها شوند. اما با توجه به اینکه در اینستاگرام بصورت سلف سرویس امکان خدمات به مشتریان وجود ندارد عملا نمی توان فرآیند فروش را کامل نمود و این فرآیند در مرحله معرفی متوقف می شود و امکان خرید مستقیم از کاربر سلب می شود و می توان گفت که فروش اینستاگرامی در اصل به معرفی محدود می شود.

اما در کسب و کار اینترنتی با توجه به وجود ارتباطات یکپارچه مشتری بعد از مشاهده محصول در اینستاگرام به سمت سایت و یا اپلیکیشن اختصاصی هدایت شده و بدون نیاز به شخص سوم می تواند خرید خود را تا مرحله پرداخت کامل نماید.

عدم امکان طراحی اختصاصی:

در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی با توجه طراحی کمپانی مالک آن شبکه  که در مورد اینستاگرام کمپانی فیسبوک (که اخیرا به متا تغییر نام داده) مد نظر است، یک ساختار از پیش تعریف شده در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. این ساختار از پیش مدل سازی شده فقط امکان ذخیره محتواها را می دهند و محدودیت ها عملا امکان پیاده سازی خط و مشی های ظاهری یک برند و طراحی اختصاصی را سلب می کنند.

رعایت شرایط و ضوابط:

حتما در ابتدای ساخت یک حساب کاربری در اینستاگرام به بخشی که در آن باید شرایط و ضوابط تعیین شده از طرف شرکت سازنده را بپذیرید، برخورده اید. پذیرش این قوانین امکان ارائه هرگونه محتوا و تبلیغات خلاف آنها را از بین می برد و حتی درمواردی که نیاز برقرار ارتباط با مخاطبان به شیوه های متفاوتی مانند مسابقه را دارید باید با رعایت آن شرایط و ضوابط باشد.

مالکیت اشتراکی:

آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که اگر صفحه کاربری شما بسته، تعلیق یا هک شود، چه اتفاقی برای کسب و کارتان می افتد؟ اگر با توجه به کیفیت سرویس های اینترنت ، امکان دسترسی به صفحه خود را نداشته باشد یا اختلالی در ارائه سرویس از طرف اینستاگرام بوجود بیاید، چقدر ضرر خواهید کرد؟ اگر این پلتفرم ها در سیاست های خود تغییر بوجود بیاورند، چه اتفاقی می افتد؟ اگر خدایی نکرده یکی از این اتفاقات برای کسب و کارتان بوجود آید، چقدر زمان ، هزینه و انرژی که برای توسعه آن صرف کرده بودید از بین خواهد رفت.

تمامی موارد گفته شده در بالا ضرورت نیاز یک کسب و کار به پلترفم های فروش اختصاصی خود مانند سایت و اپلیکشین ها را نشان می دهد. با در اختیار داشتن پلتفرم های اختصاصی خود مالکیت قطعی آن با شما بوده و نگران از بین رفتن اطلاعات خود نخواهید بود. سرمایه گذاری روی چیزی که مالک آن هستید بسیار هوشمندانه تر از داشتن پلتفرمی است که متعلق به شما نیست.

امکان بهینه سازی برای موتورهای جستوجو:

با توجه به اینکه اینستاگرام امکانات مناسبی برای جستوجو و یافتن اطلاعات مورد نظر را در اختیار کاربران داده اما شما در مورد بهبود جایگاه خود در جستوجو ها اختیاری ندارید و محدود به الگوریتم های اینستاگرام است. اما در پلتفرم های ارائه محصولات در کسب و کار اینترنتی مانند سایت، هم ابزارهای بسیار قدرتمندی برای جستوجو وجود دارد و هم می توانید با استفاده از SEO جایگاه خود را در جستوجو ها بهینه سازی کنید. این قابلیت باعث می شود تا کسب و کار شما توسط مشتریان بالقوه ای که قبل از این از وجود شما خبر نداشتند، شناخته شود.

امکان یکپارچه سازی کسب و کار:

همانطور که قبل تر گفته شد امکان هدایت مخاطب بعد از معرفی و انتخاب محصول به سمت خرید و درگاه پرداخت در اینستاگرام وجو ندارد و بسیاری از از مشتریان به همین دلیل از دست می روند. اما در کسب و کار اینترنتی یکپارچه علاوه بر امکان هدایت مخاطب به سمت سایت و اپلیکیشن های اختصاصی، امکانات دیگر بسیاری در اختیار کسب و کار قرار می گیرد.

در سامانه کسب و کار اینترنتی بعد از ثبت سفارش مشتری در سایت یا اپلیکیشن، با توجه به یکپارچه بودن قسمت های مختلف کسب و کار همچون حسابداری و انبار، فاکتور سفارش بصورت اتوماتیک در حسابداری ثبت شده و همچنین از موجودی انبار کاسته می شود. در ادامه فرایند جهت اماده سازی سفارش و ارسال ، سفارش به صورت انلاین در اختیار مسئول جمع اوری قرار گرفته و بعد از جمع آوری، سفارش جهت ارسال بصورت اتوماتیک به یکی از پیک های شخصی یا سامانه های حمل و نقل عمومی منتقل می شود.

وجود فرآیند های یکپارچه کمک می کند تا به میزان قابل توجهی به کسب و کار خود سرعت بخشیده، در هزینه ها و نیروی انسانی صرفه جویی کرده و فروش و سود افزایش یابد.

ایجاد اعتبار و حس اعتماد:

راه اندازی و بهرمندی از کسب و کار اینترنتی به نحوی سرمایه گذاری بر روی کسب و کارتان است . این نشان می دهد که شما در مورد کاری که انجام می دهید جدی هستید، مشتریان می توانند به این دلایل می توانند به شما اعتماد کنند. از طرف دیگر، ایجاد یک پیج اینستاگرام رایگان است و می توان آن را در هر زمانی راه اندازی یا متوقف کرد. این را می توان به عنوان عدم تعهد تلقی کرد.

اگر تمایل دارید کسب و کار اینستاگرامی خودتان رو به کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید درخواست مشاوره خودتان را برای کارشناسان ما ارسال کنید تا در اسرع وقت شما راه راهنمایی کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست