تاثیرات فیلترینگ بر کسب و کارها

اسفند سال ۹۸ بود که بطور رسمی ورود ویروس کرونا به کشور اعلام شد و با سرعت در جامعه شیوع پیدا کرد. به طبع این اتفاق و برای حفظ سلامت جامعه محدودیت های گسترده ای اتخاذ شد. در این شرایط کسب و کارها با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شدند، اما این دوران سخت با فراز و نشیب های بسیار گذشت.

در این مدت بسیاری از کسب و کارها برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند، به سمت فعالیت در بستر اینترنتی و شبکه های اجتماعی رفتند. با فروکش کردن همه گیری کرونا کسب و کارها امیدوار بودند که با استفاده از قابلیت های فضای مجازی بتوانند جانی تازه بگیرند. هنوز چند ماهی از این موضوع نگذشته بود که در ۳۰ شهریور محدودیت هایی در فضای مجازی بوجود آمد و چند پلتفرم از جمله اینستاگرام و واتساپ به جمع پلتفرم های فیلتر شده اضافه شدند و اختلالات و قطعی هایی در اینترنتی اتفاق افتاد.

همزمان با قطعی اینترنت و فیلتر اینستاگرام که در سال های اخیر کسب و کارهای زیادی را در خود جای داده اند، آسیب های شدیدی به معیشت فعال های اقتصادی در این فضا وارد شد.

با مطالعه مقاله کسب و کار اینترنتی جایگزین پیج اینستاگرام از  تفاوت های این دو مطلع شوید و راه حل مناسبی بیابید.

به گزارش سایت اقتصاد آنلاین در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۵، طبق گزارش اتاق بازرگانی حدود ۹ میلیون نفر به طور مستقیم در اینستاگرام فعالیت دارند و علاوه بر این به گفته مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، ۹۰ درصد از کسب و کارهای حوزه تبلیغات در اینستاگرام با مشکل مواجه شده اند.

اما با توجه به اینکه بسیاری از این کسب و کارها مجوز محور نیستند، متاسفانه آمار دقیقی از آنها موجود نیست، لذا براساس آمارهای متفاوت از ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون کسب و کار در اینستاگرام دچار مشکل شده اند و اگر مشاغل غیر مستقیم را به آن اضافه کنیم عددی بین ۱ تا ۱۰ میلیون خواهد شد. همچنین اقتصاد آنلاین آورده است که وبسایت جهانی نت بلاکس مدعی شده است که قطعی اینترنت در ایران در هر ساعت یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان به اقتصاد ایران زیان وارد می کند.

در ادامه خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال دانش بنیان، گفته است که به دلیل قطعی اینترنت، شرکت های دانش بنیان و دیجیتال، نه تنها رشد نداشته بلکه شرایط سختی را هم تجربه می کنند. وی در ادامه افزوده که قشر جوان در این اتفاق بیشترین آسیب را دیده و تداوم این شرایط می تواند باعث از بین رفتن بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک شود.

روزنامه دنیای اقتصاد هم در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ به همین موضوع پرداخته است. این روزنامه به گفته فعالان اقتصادی مبنی بر تاثیر فیلترینگ پلتفرم اینستاگرام که در آن ۹ تا ۱۱ میلیون کسب و کار فعال هستند، اشاره کرده، که موجب آسیب به معیشت فعالیت های اقتصادی در این فضا شده است. صنعت صادرات هم از این قاعده مستثنی نبوده و بدلیل کندی و قطعی اینترنت تحت تاثیر قرار گرفته است.

دنیای اقتصاد در ادامه به آمار ارائه شده توسط فرزین فردیس، نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران مبنی بر سهم صنعت ICT در GDP کشور که برابر ۳.۳ است اشاره نموده، همچنین در همین مقاله، روزنامه دنیای اقتصاد به صحبت های افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران پرداخته است. او وظیفه اولیه دولت را تامین رفاه دانسته و بعد از تامین رفاه موضوع امنیت قرار می گیرد، اما متاسفانه در کشور نگاه های امنیتی بر حفظ رفاه اولیه در جامعه پیشی می گیرد و با همین توجیح به راحتی اینترنت را که یک زیر ساخت کلیدی در صنعت است، قطع می کنیم.

وبسایت دیجیاتو هم در مطلبی که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۲ منتشر کرد، آماری را به نقل از مصطفی امیری مدیر عامل زرین پال در خصوص اثرات منفی قطع اینترنت و فیلترینگ بر کسب و کارها آورده است. دیجیاتو به نقل از امیری تشریح کرده:

در هفته های اخیر، فیلترینگ و اختلال اینترنت موجب کاهش تقریبا ۴۰ درصدی تراکنش ها شده است. قطعی مقطعی سرویس پیامکی نیز تراکنش ها را تا ۴۰ درصد کاهش داد که در مجموع به نسبت ماه های پیش ریزش ۶۴ درصدی تراکنش ها را شاهد هستیم.

ما درشرکت کسب و کارسیکا راهکار مناسبی برای کسب و کارهای کوچک و فعال در اینستاگرام اماده نمودیم تا بتوانیم درکنار آنها و همراهشان در شرایط موجود باشیم.

در انتها با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و صحبت های مسئولین که در بالا آورده شد باید دید که سرنوشت کسب و کارهای اینترنتی به کجا می انجامد!!! سرنوشتی که با ادامه فیلترینگ و قطعی اینترنت مطلوب به نظر نمی رسد.

 

 

منابع:

سایت اقتصاد آنلاین  https://b2n.ir/g15502

سایت دنیای اقتصاد    https://b2n.ir/n50847

سایت دیجیاتو    https://b2n.ir/n23727

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست